روش طبخ چای سیاه ایرانی(چای شمال)

با وجود کیفیت بالای چای خالص شمال و عاری بودن از هرگونه اسانس و ماده افزودنی و فواید بسیاری که دارد، هنوز جایگاه خود را در سبد خانوار هموطنان عزیزمان پیدا نکرده است.یکی ازدلایل عمده آن شاید، کم حوصلگی و عدم آشنایی کامل نسبت به شیوه اصولی طبخ چای شمال مخصوصا چای سنتی و طبیعی ایرانی می باشد که نقش تعیین کننده در رنگ و عطر و بو و کیفیت چای دم کشیده دارد. رعایت چند نکته ساده می تواند یک چای خوش رنگ با طعم عالی و کاملا سالم و گوارا را برای شما به ارمغان بیاورد.

در ابتدا این 2 نکته را رعایت کنید:

1- سعی کنید حتماً از قوری چینی برای طبخ چای استفاده نمایید. این به این معنا نیست که نمی توان از قوری استیل و یا پلاستیکی استفاده کرد،هدف این است که همه عطر و طعم و رنگ چای شمال در فنجان شما به بهترین شکل پدیدار شود.

2- در صورت امکان از چایسازها استفاده نکنید اگربه جای چایساز های پلاستیکی ازسماور یا کتری های استیل یا رویی برای جوش آوردن آب استفاده شود،آب جوشیده برای دم کشیده چای ایرانی مرغوب ترخواهد بود.

آموزش طبخ چای:

آب کتری یا سماور باید کاملاً زلال و جوش باشد برای تهیه هر فنجان چای، یک قاشق مرباخوری چای خشک را در قوری بریزید (بهتر است قبل از ریختن آب در قوری بگذارید قوری بهمراه چای خشک حدود 2 دقیقه برروی سماور بماند تا قوری و چای خشک گرم شود و بعد از این مدت آب را اضافه نمایید.) توجه نمایید که به ازای چای خشکی که در قوری ریخته شده میزان آب باید به اندازه یک بند انگشت بالای چای خشک باشد اجازه دهید چای حداقل به مدت 8 دقیقه و به منظور داشتن عطر و طعم بهتر به مدت 15 دقیقه روی سماور دم بکشد و سپس نوش جان نمایید.

نکته: بعد از 20 دقیقه قوری را از روی سماور برداشته و در کنار سماور قراردهید (بهتراست با یک پارچه روی آن را بپوشانید تا گرم بماند) این کار باعث می شود مدت زمان بیشتری از عطر و طعم چای لذت ببرید.